ترکیب سیاره ماه از سنگهای سیاره تیا است

85889
ترکیب سیاره ماه از سنگهای سیاره تیا است

ترکیب سیاره ماه از سنگهای سیاره تیا است
دانشمندان در سنگهای کره ماه نشانه هایی از سنگهای یک سیاره دیگر کشف کردند.
آنها می گویند که این نشانه ها مبین برخورد سیاره دیگری به زمین و تشکیل کره ماه در نتیجه این تصادم در میلیاردها سال پیش است.
به تعقیب انجام آزمایشاهای دقیق بر روی سنگهایی که از سیاره ماه توسط فضانوردان فضاپیمای آپولو به زمین آورده شده اند دانمشندان موفق به کشف سنگهایی در ماه از جنس سنگهای سیاره ای موسوم به "تیا" شدند.
در میتولوژی یونان، تیا مادر سیلینا، الهه ماه میباشد.
این کشف مبتنی بر فرضیه تصادم دهشتناک یک سیاره دیگر با زمین میباشد.
دانشمندان دانشگاه گوتینگن آلمان، نتایج آزمایشهای خود را در نشریه ساینس منتشر کردند.
نتیجه این آزمایش نشان می‌دهد که تنها کره زمین در ایجاد کره ماه در چهار و نیم میلیارد سال پیش نقش نداشته بلکه جسم آسمانی دیگری نیز در این پدیده سهم داشته است.
این پژوهشگران براساس این تحقیقات نتیجه گرفته‌اند که قطعا کره زمین در "دوره جوانی" با یک کره دیگر به اندازه کره مریخ، که دانشمندان آن را تیا نام‌گذاری کرده اند، برخورد کرد و نتیجه آن، انفجاری عظیم و ایجاد "ابر عظیمی" از قطعات و گرد و خاک این دو کره در فضا بود. کره ماه از به هم پیوستن این قطعات پدید آمد.
از سالهای دهه ۸۰ اکثر دانشمندان جهان بر این باور هستند که در ۴ و نیم میلیارد سال قبل، ماه در نتیجه برخورد دو سیاره زمین و سیا بوجود آمده است.
تحقیقات قبلی نشان میداد که سنگهای ماه تماما از جنس سنگهای زمین هستند اما تحقیقات اخیر که در سایه کامپیوترها و سیمولاسیونها انجام شده نشان میدهد که ماه از قطعات سیاره تیا حاصل شده است.
دانیل هرواتز، سرپرست گروه تحقیقات تصریح کرد که در پرتوی این کشف، برای نخستین بار تیوری تصادم مورد اثبات قرار گرفته است.


برچسب ها:

اخبار مربوطه