قدردانی ناتوازنقش مهم تورکیه در اجرای مجدد قرارداد کریدور حبوبات و غله جات

سخنرانی منشی عمومی سازمان ملل درنشست کنوانسیون آب وهوایی سازمان ملل متحد( COP2)  در مصر

1904217
قدردانی ناتوازنقش مهم تورکیه در اجرای مجدد قرارداد کریدور حبوبات و غله جات

ینس استولتنبرگ منشی عمومی سازمان ملل متحدضمن مشارکت دربیست وهفتمین متعاهدین کنوانسیون آب و هوایی سازمان ملل متحد( COP2) درمصرکه از طریق ویدیو ـ کنفرانس برگزار شد از نقش مهمی که تورکیه در قرارداد کریدور انتقال حبوبات و غله جات بحیره ای سیاه به بازارهای جهان ایفا نمود، قدردانی کرد.

استولتنبرگ ضمن یادآوری اینکه با آغاز حملات روسیه به اوکراین در 24 فبروی و شروع جنگ بین دوکشور قیمت موادغذایی وانرژی درجهان افزایش یافته است اعلام کرد: به لطف تفاهم حاصله درخصوص انتقال حبوبات وغله جات اوکراین به بازارهای جهان در نتیجه اقدامات سازمان ملل متحد و تورکیه در قیمت مواد غذایی در جهان کاهش قید شده است.

منشی عمومی سازمان ملل متحد ضمن اشاره به اینکه درخلال دیدارهفته پیش خوداز تورکیه این موضوع را مطرح کرده است گفت: سازمان ملل متحد، تورکیه هم‌پیمان ناتووجامعه بین‌المللی برای کاهش حتی به مقدار نسبی هم که باشد، قیمت مواد غذایی در بازارهای جهان، مذاکرات طرفین و امضای تفاهم‌نامه در این راستا را میسر کرده است. هفته پیش دیداری از استانبول به‌عمل آورده و شخصا شاهد عبور کشتی‌های حامل حبوبات و غله جات از تنگه استانبول شدم. با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری تورکیه مذاکراتی انجام داده و تلاش‌های تورکیه برای انتقال حبوبات وغله جات بحیره ای سیاه به بازارهای جهان را مورد تقدیر وتحسین قرار دادم. به دعوت‌های خود از روسیه برای رعایت قرارداد کریدور حبوبات وغله جات و تمدید مدت آن ادامه می‌دهیم.

استولتنبرگ با تاکید بر لزوم پایان جنگ روسیه و اوکراین گفت: اگر جنگ از سوی اوکراین پایان یابد، نمی‌تواند یک دولت حاکم و مستقل باشد، ولی اگر صلح تنها در صورتی می‌تواند برقرار شود که روسیه به جنگ پایان دهد.  



اخبار مربوطه