گزارش وزارت خارجه آمریکا: 90 فیصد از زندانیان در افغانستان سیاسی هستند

وزارت امور خارجه ایالات متحده اخیرا گزارشی در مورد وضعیت حقوق بشر در چندین کشور از جمله افغانستان در سال 2023 منتشر کرده است

2131504
گزارش وزارت خارجه آمریکا: 90 فیصد از زندانیان در افغانستان سیاسی هستند

وزارت امور خارجه ایالات متحده اخیرا گزارشی در مورد وضعیت حقوق بشر در چندین کشور از جمله افغانستان در سال 2023 منتشر کرده است.

در این گزارش آمده است که 90 فیصد زندانیان طالبان  در افغانستان سیاسی هستند.

به گزارش وزارت امور خارجه آمریکا حکومت موقت طالبان، «با وجود اعلام «عفو عمومی»  همچنان به بازداشت شهروندان به‌ویژه افراد وابسته به دولت سابق افغانستان ادامه داده است».

وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا در گزارش سالانه خود در مورد حقوق بشر اعلام کرد که «با وجود اعلام «عفو عمومی»، طالبان همچنان به بازداشت شهروندان به ویژه افراد وابسته به دولت سابق افغانستان ادامه داده است».

این گزارش می‌افزاید که «طالبان اغلب شهروندان افغانستان را خودسرانه، بدون مبنای قانونی و در نبود مکانیزم‌های حمایت قانونی از آن‌ها بازداشت می‌کنند».

بر اساس این گزارش، «طالبان سال گذشته افراد را بدون هیچ  دوسیه ای قضایی بازداشت و بدون دادن  حق داشتن وکیل در بازداشت طولانی مدت نگه داشته اند».

به گزارش وزارت امور خارجه ایالات متحده، «تقریباً تمام موارد بازداشت طالبان به شیوه‌ای «غیرعادلانه» انجام شده است، زیرا این بازداشت‌ها مبنای قانونی مشخصی ندارند و بازداشت شدگان در مورد دلایل بازداشت و اتهاماتی که با آن روبرو هستند مطلع نشده‌اند.»

در این گزارش همچنین آمده است: هیچ فرمان یا دستورالعمل طالبان در مورد تحصیل یا کار زنان و دختران در طول سال تغییر و یا کاهش نیافته است. طالبان فرمان‌های جدیدی را صادر کردند که با قوانین موجود دوره جمهوری و تعهدات افغانستان تحت کنوانسیون‌های بین‌المللی در تضاد است.



اخبار مربوطه