سخنرانی رئیس جمهور اردوغان در دهمین اجلاس شورای سران کشورهای سازمان کشورهای تورک

رئیس جمهوراردوغان گفت: «یک تراژدی انسانی بی‌سابقه در فلسطین در برابر چشمان همه جهان رخ می‌دهد.»

2060007
سخنرانی رئیس جمهور اردوغان در دهمین اجلاس شورای سران کشورهای سازمان کشورهای تورک

رئیس جمهور اردوغان درباره حملات اسرائیل به غزه گفت: "هیچ توجیهی وجود ندارد، بتواند آنچه راکه ازتاریخ 7 اکتوبر شاهد بوده ایم بهانه قرار داده این وحشیگری را توضیح دهد. جنایات علیه بشریت دقیقاً 28 روز است که در غزه انجام میشود..."

رئیس جمهور اردوغان در دهمین اجلاس شورای سران کشورهای سازمان کشورهای تورک (TDT) که با موضوع "دوران تورک" در کاخ ریاست جمهوری آکوردا برگزار شد، سخنرانی کرد.

اردوغان سخنان خود را با ابراز همدردی با جان باختگان حادثه در معدن زغال سنگ در منطقه کاراگاندا قزاقستان و تسلیت به بستگان آنها و مردم قزاقستان آغاز کرد.

رئیس جمهور اردوغان با تاکید بر اینکه فرهنگ و تمدن ترک رعایت عدالت، گرفتن دست مظلومان و سکوت نکردن در برابر بی عدالتی را توصیه می کند، ادامه داد: "یک تراژدی انسانی بی سابقه در فلسطین در برابر چشمان تمام جهان در حال وقوع است. شفاخانه ها، مکاتب، مساجد، کلیساها، اردوگاه های پناهندگان بمباران می شوند. اطفال بی گناه به طرز وحشیانه ای به قتل می رسند. هیچ مفهومی برای توجیه آنچه را که ما ازتاریخ 7 اکتوبر بدینطرف شاهد آن بوده ایم وجود ندارد." کاملا واضح و اشکاراست که جنایات علیه بشریت دقیقاً 28 روز است که در غزه در حال انجام است. از لحظه ای که این بحران برای اولین بار شروع شد، ما به صفت تورکیه یک اصول را اتخاذ کردیم. ما موضع بشردوستانه مانرا در هر فرصتی گفته و تاکید میداریم که اقدامات علیه غیرنظامیان را تایید نمی کنیم. اولویت ما برقراری سریع آتش بس است. مسلما ما همچنین در حال کار بر روی مکانیز های جدیدی که امنیت همه را صرف نظر از این که مسیحی باشند یا یهودی تضمین می کند هستیم. تلاش های ما برای ایجاد زمینه برای کنفرانس بین المللی صلح ادامه دارد. تاکنون 10 فروند طیاره ای حامل مواد کمک های بشردوستانه به منطقه فرستاده ایم. ما همچنان به ارسال موارد جدید ادامه می دهیم تا شرایط موجود در این زمینه اجازه دهد. اقدام با اتحاد و همبستگی ما به صفت جهان تورک، راه را برای دستیابی به آتش بس و سپس صلح دائمی تسهیل می کند. موضعی که ما به عنوان سازمان کشورهای تورکیه اتخاذ خواهیم کرد، نمونه ای برای سایر سازمان ها خواهد بود.»

 اردوغان در خطاب به سازمان کشورهای تورک اذعان داشت که: وظیفه همه ما است که در همبستگی با تورک‌های قبرس که بخشی جدایی‌ناپذیر از خانواده بزرگ تورک هستند، عمل کنیم.

او همچنین گفت: جمهوری تورکیه که امسال صدمین سالگرد تاسیس خود را جشن می‌گیرد، به برداشتن گام‌های خود در جهت برقراری صلح، رفاه و امنیت  سرتاسر جهان تورک ادامه خواهد داد.

اردوغان با اشاره به اینکه پیامدهای جنگ روسیه و اوکراین در حوزه‌هایی مانند انرژی، غذا و حمل‌ونقل تأثیر منفی بر همه ای جهان گذاشت، گفت: «ما منحیث تورکیه به تلاش‌های خود برای برقراری صلح عادلانه ادامه خواهیم داد. برقراری صلح و ثبات پایدار در افغانستان، امنیت دایمی در سرتاسر قاره فراتر از آسیای مرکزی است.»

اردوغان همچنان بیان داشت: «پیام هایی که باید از جانب ما به صفت اعضای سازمان کشورهای تورک با هماهنگی تمام به دولت فعلی در افغانستان داده شود، بسیارمهم است.»



اخبار مربوطه