کنفرانس مطبوعاتی رئیس جمهوراردوغان با رئیس جمهور ابراهیم رئیسی

دیداروکنفرانس مطبوعاتی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور تورکیه با ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران

2093322
کنفرانس مطبوعاتی رئیس جمهوراردوغان با رئیس جمهور ابراهیم رئیسی

دیداروکنفرانس مطبوعاتی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور تورکیه با ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران

رئیس‌جمهورتورکیه طی سخنانی درمجمع فعالان اقتصادی تورکیه و ایران اظهار داشت: « ما همواره تاکید کردیم که مخالف تحریم‌های یک جانبه علیه ایران هستیم.»

مجمع فعالان اقتصادی تورکیه و ایران با حضور رجب طیب اردوغان و ابراهیم رئیسی روسای جمهور دو کشور در مجتمع ریاست جمهوری بش‌تپه در انقره برگزار شد.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور تورکیه طی سخنانی در این مجمع اظهار داشت: همواره تاکید کردیم که مخالف تحریم‌های یک جانبه علیه ایران هستیم.

اردوغان تاکید کرد: روابط اقتصادی و تجاری‌مان را با همسایه خود ایران به دلیل تحریم‌ها قطع نکردیم واز این به بعد نیز آن را قطع نخواهیم کرد.

او گفت: مصمم هستیم به هدف تجاری 30 میلیارد دالری با ایران برسیم. امیدواریم مشکلات مربوط به بانکداری به عنوان اصلی‌ترین مسئله در تجارت با ایران به زودی حل شود.

اردوغان همچنین تصریح کرد: برای توسعه تجارت با ایران، به توسعه مناطق مرزی اهمیت می‌دهیم. موضوع گشایش گذرگاه‌های مرزی جدید با ایران مد نظرمان است.

اوبااشاره به حضور200 شرکت تورکیه‌ای درایران گفت: انتظارداریم که مشکلات شرکت‌های سرمایه‌گذار تورکیه در ایران بلافاصله حل شود.

اردوغان همچنین خواستار راه‌اندازی مجدد مسیر ریلی تهران- وان شد.

او ادامه داد: تورکیه و ایران به عنوان دو کشور مهم منطقه همکاری‌های خود برای توسعه و ثبات منطقه را باید افزایش دهند. مصمم به دستیابی به هدف 30 میلیارد دالری در حجم تجاری مشترک هستیم.

اردوغان در ادامه با اشاره به حملات مداوم اسرائیل به غزه اظهار داشت: برای توقف کشتار، برقراری آتش‌بس و هموار شدن مسیر صلح پایدار در منطقه با تمام توان تلاش می‌کنیم.

او بیان داشت: کسانی که با ظلم و ستم تلاش می‌کنند به جایی برسند عاقبت وحشتناکی خواهند داشت. پیروزی در این روند نصیب برادران فلسطینی‌ام خواهد شد.

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران نیز به نوبه خود در این نشست با بیان این که «سیاست همسایگی و روابط با کشورهای اسلامی ایجاب می‌کند که با تورکیه همکاری کنیم و آن را توسعه دهیم» گفت: قرار است با هدف تسهیل واردات و صادرات و تجارت در فعالیت‌های اقتصادی دو کشورکاری جهادی انجام شود. همکاری اقتصادی ایران و تورکیه میتواند در منطقه و جهان اثرگذار باشد.

رئیسی ادامه داد: ادارات و سازمان‌ها در ایران و تورکیه باید تلاش کنند تا تجارت و فعالیت اقتصادی در دوکشورتسهیل شود. فعالان اقتصادی ممکن است در مسیر فعالیت‌شان با موانع مالی، اداری، گمرگی و غیره مواجه شوند. معتقدیم هیچ کدام از این موارد نباید مانع کار اقتصادی و تجاری شود.

رئیس‌جمهور ایران اجرایی شدن توافقات صورت گرفته در شورای عالی همکاری‌های ایران و تورکیه را تأمین‌کننده منافع دوکشورودوملت دانست واظهارداشت: معتقدیم همکاری‌های ایران و تورکیه به صفت دوکشوربزرگ، بااهمیت واثرگذاردرمنطقه رفع‌کننده بسیاری ازمسائل منطقوی وبین‌المللی خواهد بود.

رئیسی با بیان این که اراده مسئولان ایران و تورکیه بر ارتقا و جهش در روابط به‌ویژه در بخش تجاری و اقتصادی است، گفت: تنها راه ایجاد ثبات وامنیت درمنطقه همکاری کشورهای منطقه درمبارزه با تروریزم است. ایران و تورکیه در حمایت از فلسطین، احقاق حقوق فلسطینیان و رفع اشغالگری 75 ساله علیه ملت فلسطین توافق دارند.

او همچنین تاکید کرد: اجرای توافقات صورت گرفته در شورای عالی همکاری‌ها، تأمین‌کننده منافع دو کشور و دو ملت است.



اخبار مربوطه