امروز در تاریخ چه گذشت ؟  اول جنوری  ۲۰۲۱ میلادی

شرح بعضی از  حوادث برجسته به وقوع پیوسته درطول تاریخ در این روز

1555755
امروز در تاریخ چه گذشت ؟  اول جنوری  ۲۰۲۱ میلادی

 

اینک میپردازیم به تقدیم برنامه «امروزدر تاریخ چه گذشت» امروزی مان که مصادف است با اول جنوری سال ۲۰۲۱. در این برنامه شما عزیزان را با شرح بعضی از  حوادث برجسته به وقوع پیوسته درطول تاریخ در این روزخبردارمیکنیم.

 

درتاریخ اول جنوری سال  ۱۹۵۹،    فولخنسيو باتيستا، ديكتاتور پيشين كیوبا، در ساعات اولیه سال جدید از هاوانا پایتخت اینکشور خارج شد. گروه های مسلح به رهبری فیدل کاسترو، با پیشگامی چیگوارا وارد هاوانا شدند. کارگران و روستاییان این کشور با دعوت فیدل کاسترو اعتصاب عمومی را آغاز کردند.

 

درتاریخ اول جنوری سال ۱۹۸۷، حکومت کمونیست درچین با راه اندازی تظاهرات دانشجویی متزلزل شد. درحدودسه هزاردانشجو باتجمع درمیدان تیان آن من درپیکن بدون دست زدن به اقدامات خشونت بار بادرخواست آزادی ودموکراسی دست به تظاهرات زدند. درجریان این تظاهرات داشنجویانی نیز دستگیرشدند.

 

درتاریخ اول جنوری سال  ۱۹۹۲،    توافقنامه شینگن که پیش بینی کننده گردش آزاد در اتحادیه اروپا بود، مورد اجرا قرار گرفت. این توافقنامه ابتدا کشورهای فرانسه، آلمان غربی، بلژیک، هالند و لوکزامبورگ را شامل میشد. سپس نیز به ترتیب ایتالیا، پرتگال، اسپانیا، یونان و دیگر کشورها به گردش آزاد در این اتحادیه اجازه دادند. 7 سال بعد یعنی در سال ۱۹۹۹ پول واحد به مورد اجرا درآمد. یورو به عنوان واحد پولی اتحادیه اروپا شناخته شد.

 

درتاریخ اول جنوری سال  ۱۹۹۶،    قرارداد گمرکی امضا شده بین تورکیه و اتحادیه اروپا مورد اجرا قرار گرفت. با این قرارداد تورکیه و اتحادیه به طور متقابل مالیات گمرکی را لغو کرده و تجارت بین کشورهای عضو با تورکیه تشویق شد. در پی آن نیز میزان سرمایه گذاری کشورهای عضو در تورکیه افزایش یافت.



اخبار مربوطه