سرعت عمل بیشتر در افغانستان در عملیات اکتشاف و بهره‌برداری از معادن

طالبان برای استخراج ثروت‌های زیرزمینی و کسب درآمد از معادن افغانستان آستین بالا زد

2022217
سرعت عمل بیشتر در افغانستان در عملیات اکتشاف و بهره‌برداری از معادن

طالبان برای استخراج ثروت‌های زیرزمینی و کسب درآمد از معادن افغانستان آستین بالا زد

امکان بهره‌برداری ازمعادن درافغانستان که به دلایل ضعف امنیتی دردولت سابق اینکشوروجود داشت، با روی کار آمدن طالبان در 15 آگست 2021، بار دیگر مطرح شد.

با روی کار آمدن طالبان، عملیات اکتشاف و بهره‌برداری از معادن سرعت بیشتری کسب کرده است.

در افغانستان معادن لیتیوم، آهن، زغال سنگ، مس، طلا، روی، سرب، گاز طبیعی، نفت و سنگ‌های ارزشمند مانند زمرد، لاجورد، یاقوت سرخ وجود دارد.

بر اساس مطالعات انجام شده توسط وزارت دفاع و سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده در سراسر افغانستان، ارزش معادن و ذخایر سنگ‌های قیمتی در این کشور بالغ بر یک تریلیون دالر بوده است.

طالبان پس ازروی کارآمدن، دراوایل سال 2023 با شرکت چینی «CAPEIC» جهت استخراج نفت در خصوص حوزه آمودریا قرار داد امضا کرد.

مفتی همایون افغان، سخنگوی وزارت معادن ونفت طالبان به خبرنگار آناتولی گفت: در حال حاضر 8 حلقه چاه نفت در حوزه آمودریا در شمال افغانستان وجود دارد که روزانه 350 تا 400 تن نفت خام از این چاه‌ها استخراج می‌شود.

اوافزود: نفت خام استخراج شده را به تاجران داخلی میفروشیم وآنها نیزازاین نفت درمصرف روزانه استفاده می‌کنند.

افغان تصریح کرد: فعالیت‌های نفتی ما در حوضه آمودریا توسط یک شرکت چینی انجام می شود و کار برای حفر چاه های جدید در این منطقه ادامه دارد.

اوخاطرنشان کرد: قرارداد در منطقه آمودریا 25 ساله است و در نظر داریم در سال جاری 15 حلقه چاه نفت دیگردرمنطقه مذکورحفرکنیم وبدین ترتیب تولید روزانه نفت خام به هزار تن افزایش خواهد یافت.

افغان ضمن دعوت ازسرمایه‌گذاران خارجی ابرازداشت: امنیت شرکت‌هایی که درافغانستان سرمایه‌ گذاری میکنند وظیفه ما است؛ هیچ‌کس نباید نگران امنیت باشد.

افغان با بیان اینکه مقادیر زیادی ذخایر گاز طبیعی در افغانستان وجود دارد، گفت: در حال حاضر فعالیتی در خصوص معادن گاز طبیعی صورت نگرفته است.

اوتاکید کرد: افغانستان ازنظرمنابع زیرزمینی یکی از غنی‌ترین کشورهای جهان است. ما شرکت‌‌های خارجی را به سرمایه‌گذاری در افغانستان دعوت می‌کنیم.



اخبار مربوطه