انتقاد اردوغان از موضع آمریکا و غرب در خصوص بحران غزه

رئیس‌ جمهور تورکیه با اشاره به کشته شدن هزاران انسان بی‌گناه از جمله زنان و اطفال در غزه از سکوت و رویکرد کشورهای غربی و آمریکا در این خصوص انتقاد کرد

2062984
انتقاد اردوغان از موضع آمریکا و غرب در خصوص بحران غزه

رئیس‌ جمهور تورکیه با اشاره به کشته شدن هزاران انسان بی‌گناه از جمله زنان و اطفال در غزه از سکوت و رویکرد کشورهای غربی و آمریکا در این خصوص انتقاد کرد.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌ جمهور تورکیه طی سخنرانی در شانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی «اکو» در تاشکند پایتخت اوزبیکستان با اشاره به کشته‌شدن هزاران فلسطینی توسط اسرائیل در فلسطین گفت: 73 فیصد از حدود 11 هزار قربانی حملات ظالمانه اسرائیل به نوار غزه را زنان و اطفال تشکیل می‌دهند.

وی ضمن انتقاد از رویکرد کشورهای غربی در خصوص بحران غزه، اظهار داشت: در حال حاضر 11 هزار طفل و زن در غزه کشته شده‌اند، جهان ساکت است. به‌ویژه آمریکا و غرب همگی ساکت هستند.

اردوغان افزود: دولت اسرائیل همچنان تمام ارزش‌های انسانی را زیر پا می‌گذارد و مکاتب، مساجد، کلیسا‌ها، شفاخانه ها و دانشگاه‌ها را بمباران می‌کند. اگر امروز به‌عنوان سازمان همکاری اقتصادی، به‌عنوان مسلمانان صدای خود را بلند نمی‌کنیم، پس چه زمانی بلند خواهیم کرد؟

اردوغان با اشاره به کمک‌های بشردوستانه ای که تورکیه به غزه ارسال کرده است، گفت: تاکنون 10 طیاره ای حامل بیش از 230 تن کمک بشردوستانه را با همکاری برادران مصری خود به میدان هوایی العریش اعزام کرده‌ایم.

وی با اشاره به مسئله قبرس ترک شمالی تصریح کرد: مسئولیت همه ما است که صدای تورک‌های قبرس را که از طریق اقدامات غیرقانونی، به‌طور ناعادلانه تحت فشار قرار گرفته‌ و منزوی شده‌اند به گوش جهانیان برسانیم.

اردوغان خاطرنشان کرد: با پایان اشغال بیش از 30 ساله قره‌باغ شاهد نزدیک‌تر شدن به صلح دائمی در منطقه هستیم.

وی با اشاره به اهمیت گسترش همکاری‌ کشورهای عضو سازمان اکو ابراز داشت: سازمان همکاری‌ اقتصادی با 500 میلیون جمعیت و مجموع درآمد 1.5 تریلیون دالری بدون تردید جایگاه مهمی در این زمینه دارد.



اخبار مربوطه