معرفی واکسن دوم برای اطفال در معرض خطر ملاریا

مدیرعمومی سازمان صحی جهانی: واکسن‌ها امید جدیدی را در کنترل ملاریا که یکی از قدیمی‌ترین مرض‌ها است، ایجاد می‌کند

2046103
معرفی واکسن دوم برای اطفال در معرض خطر ملاریا

مدیرعمومی سازمان صحی جهانی: واکسن‌ها امید جدیدی را در کنترل ملاریا که یکی از قدیمی‌ترین مرض‌ها است، ایجاد می‌کند

سازمان صحی جهانی واکسن دومی به نام R21/Matrix-M را جهت وقایه از ملاریا در اطفالیکه در معرض خطر این مرض قرار دارند، توصیه کرده است.

تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیرعمومی سازمان جهانی در کنفرانسی مطبوعاتی در خصوص نشست گروه مشاوره راهبردی سازمان صحی جهانی متشکل از کارشناسان تامین مقاومت بدن که در تاریخ 25 تا 29 سپتامبر برگزار شد، اظهار داشت که در این نشست مسائل مربوط به استفاده از تعدادی از واکسن‌ها از جمله واکسن نوع جدید ویروس کرونا (کووید 19) مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

گبریسوس با بیان اینکه همانند بسیاری از امراض، واکسن‌های تامین مقاومت و موثرجهت استفاده در مقابله با کووید-19 نقش مهمی در کنترل همه گیری ایفا می‌کند، خاطرنشان کرد که واکسن‌ها امید جدیدی را در کنترل ملاریا که یکی از قدیمی‌ترین امراض ساری‌ است، ایجاد می‌کند.

گبریسوس گفت: حدود 2 سال پیش، سازمان جهانی استفاده گسترده از اولین واکسن ملاریا به نام RTS,S را توصیه کرد. امروز، بسیار خوشحالم که اعلام کنم سازمان جهانی واکسن دومی به نام R21/Matrix-M را برای جلوگیری از این مرض در اطفالیکه در معرض خطرابتلا به ملاریا اند توصیه می‌کند. 

گبریسوس اعلام کرد که واکسن ملاریا به نام R21، "پس از یک دوره استفاده از واکسن با سه دوز در مناطقی که سرایت فصلی دارند، موارد دارای علایم ملاریا را طی 12 ماه به میزان 75 درصد کاهش داد."

وی  گفت: دوز چهارم که یک سال پس از سومین دوز تجویز می‌شود، مقاومت بدن را حفظ می‌کند. این اثربخشی اثری مشابه واکسن RTS،S در صورت تزریق فصلی دارد.

گبریسوس با بیان اینکه آزمایشات نشان داده است که واکسن RTS,S بی خطر است و نتایج در مورد تامین مقاومت آن با در دسترس قرار گرفتن واکسن ادامه خواهد داشت، اظهار داشت که واکسن RTS,S در اوایل سال 2024 در بعضی از کشورهای آفریقایی عرضه خواهد شد و انتظار می‌رود که واکسن R21  نیز در اواسط سال آینده به طور گسترده مورد استفاده قرار گیرد.



اخبار مربوطه