اظهار نگرانی بورل از احتمال سرایت جنگ اوکراین به ملداوی

سخنان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جلسات بحث آزاد " وضعیت اتحادیه اروپا "

1823267
اظهار نگرانی بورل از احتمال سرایت جنگ اوکراین به ملداوی

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طی سخنانی در پانل‌های " وضعیت اتحادیه اروپا ، ( The State of the Union  )  که با نزدیک شدن " نهم می روز اروپا " دوازدهمین آن از سوی انستیتوی دانشگاه اروپا در شهر فلورانس ایتالیا برگزار گردید، به ارزیابی جنگ روسیه و اوکراین پرداخت.

بورل از احتمال گسترش دامنه جنگ روسیه و اوکراین به ملداوی اظهار نگرانی کرده و به حوادث اخیر واقع در این‌کشور جلب دقت نمود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از حوادث واقع در ملداوی و احتمال گسترش دامنه جنگ توسط روسیه تا این‌کشور ابراز نگرانی عمیق نمود.

جوزپ بورل به سری تحریم‌های جدید مورد نظر علیه روسیه اشاره کرده و گفت: در تلاش حصول تفاهم مشترکی بین کشورهای اروپایی برای متوقف ساختن واردات نفت از روسیه هستیم. این برنامه اجرا خواهد شد ولی فورا قابل اجرا نیست. بایستی تا آخر هفته برای حصول یک تفاهم سیاسی شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا را گردهم آورم.

جوزپ بورل با اشاره به اینکه روسیه به رهبری ولادیمیر پوتین رئیس دولت روسیه به‌دلیل تحریم‌های مورد اجرا تضعیف شده است گفت:  روسیه با شدیدترین رکود عصر مدرن مواجه است و حتی در حال حاضر متحمل ضرر اقتصادی ده درصدی شده است. از این لحاظ متاسفم. بسیاری از مردم معمولی و روس‌ها از این وضعیت رنج می‌برند ولی هدف ما نه مبارزه با مردم روسیه بلکه با اندیشه‌های سیاسی پوتین و به‌دست‌گیری کنترل افکار اوست .

جوزپ بورل در ادامه سخنان خود اظهارات ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان مبنی بر این‌که ممنوعیت واردات نفت روسیه، تاثیر بمب اتمی بر اقتصاد مجارستان را در پی خواهد داشت، غیرقابل قبول توصیف کرد.

بورل در خصوص عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا نیز گفت: در حال حاضر نمی‌توانم در این مورد تاریخ قطعی بدهم. در انتظار نتیجه فعالیت‌های کمیسیون اتحادیه اروپا هستیم ولی نباید فراموش کرد که برخی از کشورهای شبه‌جزیره بالکان نیز مدت‌هاست در انتظار قبول عضویت در اتحادیه هستند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن اشاره به اینکه دفاع از اوکراین به‌معنی دفاع از نظام جهانی متکی بر اصول و قوانین است تاکید کرد: من همیشه با این تز که "غرب مخالف روسیه است "، مخالفت کردم.

جوزپ بورل در ادامه سخنان خود چنین گفت: باید به یاری به اوکراین ادامه دهیم. این‌کشور از اشغال رنج می‌برد. مردم اوکراین دوستان ما هستند. باید به اوکراین یاری کرده و روس‌ها را از نظر اقتصادی تحت فشار قرار دهیم. من کسانی را که می‌گویند نباید به اوکراین کمک کنیم، درک نمی‌کنم.

 



خبرهای مرتبط