شورای امنیت سازمان ملل، حملات به یمن را مذاکره کرد

شورای امنیت سازمان ملل متحد با درخواست روسیه، حملات به یمن با رهبری انگلیس و آمریکا را مورد بررسی قرار داد

2088189
شورای امنیت سازمان ملل، حملات به یمن را مذاکره کرد

حملات به یمن با رهبری انگلیس و آمریکا، بنا به درخواست روسیه در شورای امنیت سازمان ملل متحد، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

محمد خالد خیاری معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور خاورمیانه، آسیا و اقیانوسیه، طی سخنانی در نشست شورای امنیت هشدار داد، کلاف خشونت‌ که شاهد آن هستیم، می‌تواند پیامدهای بسیار جدی سیاسی، امنیتی، اقتصادی و انسانی در یمن و منطقه داشته باشد. 

واسیلی نبنزیا نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد، با اشاره براینکه، حملاتی که تحت رهبری آمریکا و انگلیس ترتیب می‌یابد، نمی توان بر اساس ماده 51 منشور سازمان ملل متحد، دفاع مشروع تلقی کرد، گفت، نمی‌توان دفاع مشروع را برای تامین آزادی ناوبری اجرا کرد.

باربارا وودوارد نماینده دائم انگلیس در سازمان ملل یادآور شد که انگلیس بارها حملات حوثی‌ها در دریای سرخ را محکوم کرده است.

وودوارد با اشاره براینکه، حوثی‌ها کشتی‌های انگلیسی را نیز هدف قرار دادند، گفت، شب گذشته با آمریکا گامی محدود، ضروری و متناسب برداشتیم. 

لیندا توماس گرینفیلد نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل نیز ضمن ادعای اینکه، این حملات "متناسب" بودند، گفت، حملات پس از اتمام تمامی روش‌های غیرنظامی ترتیب یافتند.

در پی اقدامات اخیر حوثی‌ها در یمن علیه کشتی‌های تجاری در پاسخ به حملات اسرائیل به غزه، بسیاری از شرکت‌های کشتیرانی تصمیم گرفتند سفرهای دریایی خود را در دریای سرخ متوقف کنند.

آمریکا ضمن اعلام اینکه در حال مذاکره برای تشکیل یک "نیروی ضربت دریایی" بین‌المللی در برابر حملات نیروهای حوثی در یمن به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ هستند، از تشکیل یک مأموریت چند ملیتی به نام "عملیات حافظ رفاه" خبر داد.

در حالی که حملات حوثی‌ها عبور از کانال سوئز را که با متصل کردن دریای مدیترانه به دریای سرخ، کوتاه‌ترین مسیر بین اروپا و آسیا را ارائه کرده و حدود 12 درصد تجارت جهانی از طریق آن انجام می‌شود، به خطر می‌اندارد، حملات به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ و تصمیمات متوالی اتخاذ شده توسط شرکت‌ها، نگرانی‌های مربوط به آغاز یک "بحران رمجیره تدارک" جدید در اقتصاد جهانی را افزایش می‌دهد. 



خبرهای مرتبط