فیلم "فروشنده" از نمایش عمومی در لندن تا دریافت جایزه اسکار در لس آنجلس

این فیلم پس از آن در میدان ترافالگار لندن به نمایش گذاشته شد که اصغر فرهادی در اعتراض به فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ، اعلام کرد به مراسم اسکار در آمریکا نخواهد رفت.

681693
فیلم "فروشنده" از نمایش عمومی در لندن تا دریافت جایزه اسکار در لس آنجلس

فیلم "فروشنده" (Salesman) به کارگردانی اصغر فرهادی از ایران که یکی از پنج نامزد جایزه بهترین فیلم خارجی زبان برای هشتاد و نهمین دوره از جوایز اسکار بود قبل از اعلام نتایج جوایز اسکار در عصر روز هشتم اسفند در میدان ترافالگار، مشهورترین میدان‌ تاریخی لندن به صورتی رایگان نمایش داده شد و در این نمایش هزاران تن از معترضین به سیاستهای دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا حضور یافتند.

این فیلم پس از آن در میدان ترافالگار لندن به نمایش گذاشته شد که اصغر فرهادی در اعتراض به فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ، اعلام کرد به مراسم اسکار در آمریکا نخواهد رفت.

صادق خان، شهردار مسلمان لندن به عنوان میزبان این برنامه، با اشاره به فرمان ترامپ برای ممنوعیت ورود شهروندان هفت کشور مسلمان به آمریکا در قبل از آغاز نمایش فیلم اظهار داشت:" من شهردار شهری است که درهایش به روی همه باز است، چه ایرانی، چه عراقی به لندن خوش آمدید."

تندیس اسکار فیلم فروشنده در غیاب اصغر فرهادی از سوی فیروز نادری (مهندس) و انوشه انصاری (فضانورد) دریافت شد و خانم انصاری اقدام به قرائت پیام فرهادی در مراسم کرد.

در بخشی از پیام فرهادی چنین امده است:" افتخار بزرگی‌ست که برای دومین بار این جایزه با ارزش را دریافت می‌کنم. از اعضای آکادمی، گروهم در ایران، تهیه‌کننده‌ام الکساندر ماله‌-گی و پخش‌کنندگانم کوهن مدیا و آمازون تشکر می‌کنم. همچنین سپاسگزارم از همبستگی دیگر کاندیداهای بهترین فیلم خارجی. متاسفم که امشب در کنار شما نیستم، من به احترام مردم کشورم و شش کشور دیگر که با قانون غیرانسانی منع ورود مهاجران مورد بی‌احترامی واقع شدند به آمریکا نیامدم. "

وی در ادامه پیام خود تصریح کرد:"تقسیم‌بندی جهان به ما و دشمنان ما توسط سیاستمداران افراطی، باعث ترس می‌شود، ترسی که توجیهی‌ست دروغین برای خشونت‌ها و جنگ‌ها. جنگ‌هایی که مانع بزرگی بوده‌اند برای رسیدن به دموکراسی و رعایت حقوق بشر در کشورهایی که مورد تهاجم واقع شده‌اند.  سینماگران می‌توانند با چرخش دوربین‌هایشان به مشترکات انسانی، کلیشه‌هایی که از ملیت‌ها و ادیان مختلف ساخته شده است را بشکنند و زمینه‌ همدردی و به دنبال آن همبستگی مردمان جهان را فراهم کنند. همدردی چیزی‌ست که ما امروز بیشتر از هر زمان به آن نیازمندیم. "

گفتنی است در هشتادونهمین مراسم جوایز سینمایی اسکار که در شهر لس آنجلس آمریکا برگزار گردید در شاخه  برترین فیلم غیر انگلیسی از میان نامزدهای این شاخه یعنی «فروشنده» (ایران)، «تونی اردمن» (آلمان)، «تنا» (استرالیا)، «مردی به نام اُو» (سوئد)، سرزمین من (دانمارک)، فیلم فروشنده ( Salesman) اثر اصغر فرهادی (کارگردان ایرانی) جایزه اسکار را ربود.



خبرهای مرتبط