اردوغان: به باور من کشورمان یک موزه روباز است

رجب طیب اردوغان رئيس جمهور ترکیه اعلام کرد هدف ما جذب بیش از 50 میلیون توریست در سال جاری و رسیدن به رقم 70 میلیون تا سال 2023 است

1160002
اردوغان: به باور من کشورمان یک موزه روباز است

رجب طیب اردوغان، رئيس جمهور ترکیه با بیان اینکه جذب 50 میلیون توریست در سال جاری از اهداف گردشگری کشور است، گفت: قصد داریم تا سال 2023 به هدف جذب 70 میلیون گردشگر دست یابیم. در این مسیر موفق خواهیم شد.

وی که در مراسم افتتاح موزه تاریخی گوبکلی‌تپه در شانلی‌اورفا سخن می گفت، اظهار داشت: با گذر زمان بیشتر آشکار خواهد شد که سرزمین بی نظیر ما مهد تمدن و تاریخ بوده است.

اردوغان با بیان اینکه "به باور من کشورمان یک موزه روباز است" تصریح کرد: به این دلیل تلاش بیشتری از خود نشان دهیم.

رئیس جمهور ترکیه افزود: شانلی‌اورفا گنجینه ای تاریخی با در برداشتن آثاری از دوران سومر٬ بابل٬ هیتیت٬ روم٬ امویان٬ سلجوقیان٬ عثمانی و دوران جمهوریت است.

وی با اشاره به آمار 46 میلیونی گردشگر در سال گذشته گفت: درآمد ترکیه از این میزان توریست به مرز 30 میلیارد دلار رسیده است.

گفتنی است منطقه باستانی گوبکلی‌تپه در استان شانلی اورفه از زیارتگاه های قدیمی جهان است و در فهرست موقت میراث فرهنگی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) قرار دارد. با اتمام عملیات مرمت و نوسازی و سقف حفاظتی این معبد باستانی بیش از یک میلیون گردشگر داخلی و خارجی از آن بازدید خواهند کرد. این منطقه باستانی سال گذشته در فهرست میراث فرهنگی جهانی ثبت شد.

گوبکلی‌تپه از طرف نهادها و سازمان های بین المللی به ویژه وزارت فرهنگ و جهانگردی ترکیه به عنوان "قدیمی ترین معبد دنیا" شناخته می شود.

منطقه باستانی گوبکلی‌تپه در 18 کیلومتری مرکز شهر شانلی اورفه قرار دارد و اولین بار در سال 1963 از طرف محققین دانشگاه استانبول و شیکاگو کاوش شده و شناسایی شد. کاوش ها در این منطقه باستانی بدون وقفه ادامه دارد.

از سال 1995 نیز موزه شانلی اورفه با همکاری انستیتو باستان شناسی آلمان کاوش هایی را انجام داده و سنگ هایی به شکل حرف «T» با نقش حیوانات وحشی به ارتفاع 3-6 متر و وزن 40 تا 60 تن متعلق به دوره نوسنگی را شناسایی کرده است.

تعداد زیادی اشکال حیوانات وحشی و مجسمه های انسان در اندازه های تقریبی 65 سانتیمتر متعلق به 12 هزار سال پیش نیز از این منطقه اکتشاف شده است.

خبرگزاری اناتولی



خبرهای مرتبط