حمایت مجدد ترکیه از عضویت فلسطین در سازمان ملل

نماینده ترکیه در سازمان ملل متحد تاکید کرد که حمایت قاطع آنکارا از درخواست فلسطین برای عضویت کامل در سازمان ملل علی‌رغم وتوی آمریکا ادامه دارد

2134358
حمایت مجدد ترکیه از عضویت فلسطین در سازمان ملل

احمد ییلدیز نماینده ترکیه در سازمان ملل متحد در نشست مجمع عمومی درباره وتوی پیش‌نویس قطعنامه‌ عضویت فلسطین در این سازمان توسط آمریکا، گفت: ما حمایت قاطع خود از درخواست فلسطین برای عضویت کامل در سازمان ملل تاکید داریم.

وی تاکید کرد: حمایت تزلزل‌ناپذیر ما از عضویت فلسطین در سازمان ملل ادامه دارد؛ از جامعه جهانی درخواست داریم تا حقوق اساسی مردم فلسطین را به رسمیت شناخته و به مسئله فلسطین رسیدگی کنند.

ییلدیز تصریح کرد: ترکیه معتقد است که حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل نباید مانع از خواسته‌های مشروع مردم فلسطین شود. این وضعیت نباید مانع برقراری آتش‌بس شود.

وی خاطرنشان کرد: هفته گذشته فلسطین بار دیگر به دلیل وتوی یکی از اعضای دائم شورای امنیت از جایگاه واقعی خود در جامعه بین‌المللی محروم شد. با این حق وتو نه تنها خواسته مردم فلسطین بلکه آرای مثبت سایر کشورهای عضو شورای امنیت نیز نادیده گرفته شد.

نماینده ترکیه ابراز داشت: تنها گزینه مناسب برای شکستن چرخه معیوب خشونت، راه حل دو دولتی است. وتوهای مکرر آسیب جدی به اصول بنیادی سازمان ملل و اختیارات شورا برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی وارد می‌کند.

وی افزود: مسئله فلسطین همچنان یکی از موضوعاتی است که مدت‌های طولانی از فوری‌ترین مشکلات صلح و امنیت در خاورمیانه است. طی 7 ماه گذشته شاهد حملات وحشیانه علیه غزه هستیم که به دلیل عدم اقدام قاطع شورای امنیت منجر به مرگ حدود 35 هزار فلسطینی و آوارگی 1.7 میلیون نفر شده است.

وی بار دیگر تاکید کرد: قطعنامه‌های مربوطه شورای امنیت و اقدامات موقت اتخاذ شده توسط دیوان بین‌المللی دادگستری باید فورا اجرا شود، قاطعانه عملیات نظامی علیه رفح و تلاش برای بیرون راندن مردم فلسطین از سرزمینشان را رد می‌کنیم.

نماینده ترکیه در سازمان ملل گفت: اسرائیل نه تنها غیرنظامیان را قتل‌عام می‌کند، بلکه از ورود و توزیع کمک‌های بشردوستانه به غزه نیز جلوگیری می‌کند، در صورت عدم تحقق آتش‌بس، این خطر وجود دارد که ظلم در غزه به یک فاجعه جهانی با تأثیرات بسیار فراتر از منطقه تبدیل شود.



خبرهای مرتبط