تحلیلگر سیاسی و استاد دانشگاه تهران : توافق هسته ای، مهمترین رویداد سیاسی سال 2016 در ایران

صادق زیباکلام؛ تحلیلگر سیاسی و استاد دانشگاه تهران توافق هسته ای ایران را نقطه عطفی در تاریخ این کشور پس از انقلاب دانست .

640786
تحلیلگر سیاسی و استاد دانشگاه تهران : توافق هسته ای، مهمترین رویداد سیاسی سال 2016 در ایران

دکتر صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران درباره مهمترین رویدادهای سیاسی که در سال 2016 در ایران رخ داد، به خبرنگار آناتولی اعلام کرد مهمترین رویداد سیاسی در سال 2016 میلادی توافق هسته‌ ای بود که میان 1+5 و ایران در ژانویه سال 2016 میلادی به اجرا گذاشته شد. او می گوید توافق هسته‌ای علیرغم تبلیغات منفی تندروها چه در ایران، چه در آمریکا و حتی در اسرائیل، یک اتفاق تاریخی بود.

از نظر زیباکلام ''این توافق یک نقطه عطف در تاریخ ایران خواهد بود؛ چرا که برای نخستین بار بعد از انقلاب ایران و آمریکا با هم سر میز مذاکره نشستند و توانستند بر سر موضوعی با یکدیگر توافق کنند که داشت دو کشور را به درگیری نظامی می‌کشاند''.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در سال 2016 شاهد توسعه سیاسی در ایران بودیم یا نه؟ توضیح داد: ''در پاسخ به این سوال باید بگویم نه چندان. مجموعه مطبوعات در ایران همچنان تحت فشار بودند. مطبوعات مستقل محتاطانه حرکت می‌کردند. در سال 2016 شاهد چند محکومیت قضایی سنگین هم بودیم که اعتراضات جهانی را برانگیخت. بنابراین در بهترین حالت می‌توانیم بگوییم که وضعیت حقوق بشر در ایران فقط بدتر نشد و سرعت توسعه سیاسی هم صرفا با کاهش مواجه نشد؛ اما حقیقت این است که سرعت توسعه سیاسی در سالی که گذشت افزایش خاصی هم نداشت''.



خبرهای مرتبط