برپایی "گیل خوراک" بزرگترین رویداد خوراک ایران در گیلان

بزرگترین رویداد خوراک ایران با نمایش غذاها، دسرها و ترشی‌های محلی گیلان با حضور 50 رستوران‌دار برپا شد

2083176
برپایی "گیل خوراک" بزرگترین رویداد خوراک ایران در گیلان

"گیل خوراک" بزرگترین رویداد خوراک ایران در استان گیلان با نمایش غذاها، دسرها و ترشی‌های محلی گیلان با حضور 50 رستوران‌دار برپا شد.

در این جشنواره که در شهر رشت برگزار شد و رستوران‌ها، مدارس و افراد به نمایش مهارت‌های خود پرداختند، علاوه بر مقامات ایرانی، آشات اورازبئی سفیر قزاقستان در تهران و فرات بایار معاون اول سفارت ترکیه در تهران نیز حضور داشتند. در این جشنواره غذاهایی که از حدود 150 سال پیش در این منطقه طبخ می‌شوند نیز تهیه شد. احیای غذاهای فراموش شده محلی گیلان از اهداف مهم فستیوال ملی خوراک رشت بود.

برخی از شرکت‌کنندگان در این جشنواره با پوشیدن لباس‌های محلی، غذای خود را ارائه کردند. علاوه بر این، رویدادهای فرهنگی و هنری نیز در برنامه جشنواره گنجانده شد تا هنرمندان بتوانند مهارت‌های خود را به نمایش بگذارند.

نفس طالبیان، خانمی که با پوشش محلی در این جشنواره حاضر شده بود گفت: بزرگترین جشنواره غذای کشور در رشت برگزار می‌شود. تنوع غذایی رشت به قدری زیاد است که برخی از آنها در یونسکو به ثبت رسیده است. ما انواع غذاها از خورش گرفته تا کباب داریم. دسر هم داریم.

وی افزود: میرزا قاسمی، باقالی قاتوق، سیر ترشی، انارپیچ، گمج کباب، ماهی شور، زیتون پرورده، ترش تره عمده‌ترین محصولات و غذاهایی است که مصرف می‌کنیم.

نازلی سعادتی، خانمی که به زبان ترکی با ما صحبت کرد در مورد غذاهای سنتی گیلان گفت: غذاهای ما به دو دسته تقسیم می‌شوند، غذاهای با گوشت و غذاهای بدون گوشت. گوشت بریان، واویشکا، باقالی قاتوق، میرزا قاسمی و کوکو سبزیجات، همچنین دسر، ترشی، مربا، نان برنجی که خیلی لذیذ هستند را می‌توانم نام ببرم.

فرات بایار معاون اول سفارت ترکیه در تهران در خصوص جشنواره "گیل خوراک" اظهار داشت: غذاهایی که ما چشیدیم و دیدیم بسیار غنی و بسیار شبیه به غذاهای ما هستند. خیلی غذاهای مشترک داریم. غذاها بسیار متنوع بودند، واقعاً رشت شهر خوراکی است. غذاهایشان خیلی شبیه غذاهای ماست. از مهمان‌نوازی‌تان بسیار متشکرم. احساس کردیم که در خانه‌مان هستیم.

ولی جهانی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان نیز از ثبت 35 نوع خوراک محلی گیلان در فهرست ملی غذاهای محلی کشور خبر داد و اضافه کرد: تاکنون بیش از 400 نوع غذا از شهرهای مختلف گیلان از غرب گرفته تا شرق و جنوب استان شناسایی شده است.

وی افزود: بیش از 40 مورد از آنها در فهرست میراث فرهنگی به ثبت رسیده است. استقبال مسئولان و مردم با این جشنواره بسیار گرم بود. معرفی برجسته‌تر رشت به عنوان برند شهر جهانی خلاق خوراک شناسی از مهم‌ترین اهداف برپایی این فستیوال ملی است.

شناسایی، احیا و معرفی غذاهای محلی گیلان و رشت که جزئی از فرهنگ میراثی و تاریخی این استان به شمار می‌روند مورد توجه ویژه قرار دارد.

بیش از 30 خبرنگار از 6  کشور از جمله روسیه، ترکیه و چین در این رویداد حضور دارند؛ گردشگری غذایی که بر مبنای غذای محلی هر اقلیم شکل می‌گیرد یکی از انواع گردشگری است که می‌تواند نقش مهمی در جذب گردشگر داشته باشد؛ این نوع گردشگری به اقلیم، آداب، رسوم و فرهنگ هر سرزمین مرتبط است و برای بازدیدکنندگانی که از دیگر مناطق سفر می کنند، جذابیت دارد.

رشت عنوان شهر خلاق خوراک یونسکو را دریافت کرده است و گیلان به یکی از مقاصد بارز گردشگری غذا تبدیل شده است.



خبرهای مرتبط