137-مین قسمت سریال پر بیننده "صدسال پرجلال"

80761
137-مین قسمت سریال پر بیننده "صدسال پرجلال"

در 137-مین قسمت سریال پر بیننده "صدسال پرجلال"، شاه طهماسب صفوی، میهمان تاریخ عثمانی گردید.
در این بخش از سریال، بعداز ورود بایزید عثمانی، فرزند سلطان سلیمان قانونی به شهر قزوین، پایتخت وقت امپراطوری صفوی، به ناگاه قدرت شاه طهماسب و جلال و جبروت دربار صفوی، به نمایش گذاشته شد.
به ویژه اینکه میزان میهمان نوازی دربار پر احتشام شاه طهماسب از بایزید عثمانی به حدی است که دهها زیباروی دربار صفوی، در مسیر حرکت وی سکه های طلا میپاشند.
اگرچه بازی روزگار و روند حوادث، بایزید را همانند القاص میرزا، برادر شاه طهماسب راهی دیار رقیب کرده، اما گفتگوهای شخصیتهای اصلی سریال نشان می دهد که هر دو طرف نسبت به یکدیگر احترام عمیقی قائل هستند.
در این بخش از سریال، صحنه ای وجود دارد که شاه طهماسب صفوی و بایزید عثمانی به رغم برخوردهای خونینی که میان دو امپراطوری اتفاق افتاده در کنار یکدیگر با ملایمت بر سر سفره نشسته اند و همانند دو دولتمرد در قالب جملاتی متین و موقر با یکدیگر، به صراحت سخن میگویند.
در این قسمت از سریال، شاه طهماسب در بخشی از سخنان خود به فرزند مغضوب سلطان سیلمان قانونی یاداوری میکند که وی به صفت یک سلطان ترک و مسلمان میتواند هم دوست و هم میزبان وی و فرزندانش در قلمروی صفویه باشد.
اگرچه نباید فراموش کرد که بازی تلخ روزگار هم در قلمروی عثمانی، بایزید را در برابر پدرش سلطان سلیمان و هم القاص میرزا را در قلمروی صفوی در مقابل برادرش شاه طهماسب قرار داده است.
تلاش سریال "صدسال پرجلال" در راستای بیان بی طرفانه تاریخ، بصورت گسترده ای مورد تحسین منتقدان فیلم قرار گرفته است.
سریال صدسال پر جلال در دهها کشور جهان نمایش داده میشود و تخمین زده میشود که شمار ببنندگان ان در سراسر جهان بالغ بر صدها میلیون تن میگردد.


برچسب ها:

اخبار مربوطه